Protein-bielkoviny.sk

proteín - bielkoviny a všetko o nich

kvalitne zdroje proteinu

Proteín - proteíny v potravinách

Úžitkovosť jednotlivých proteínov (inými slovami bielkovín), ktoré telo prijíma potravou, je veľmi odlišná. Rozličná biologická úžitkovosť jednotlivých proteínov vychádza z rozdielneho podielu aminokyselín na ich zložení. Ide vlastne o percentuálny podiel prijatého proteínu potravou, a ten môže byť premenený na proteín pri vyrovnanej dusíkovej bilancii. Z pohľadu výživy sú najlepšie také proteínové živiny, ktoré pri vysokej biologickej úžitkovosti majú nízky obsah energie a vysoký obsah proteínu.

Podľa pôvodu delíme proteín (inými slovami bielkovina) na:

1. Proteín živočíšneho pôvodu 

– nazýva sa aj plnohodnotný proteín, pretože pozostáva zo všetkých esenciálnych aminokyselín, ktoré sú nevyhnutné pre telo. Nevýhodou však je, že je ťažšie stráviteľný a pri trávení vzniká veľa odpadových látok, zaťažuje sa pečeň či obličky.

Medzi živočíšne zdroje proteínu patria:

  • mäso ako napr. hydinové mäso, hovädzie mäso, bravčové mäso, ryby,

    maso-a-ryba.jpg

    kuracie-maso.jpg

  • mliečne výrobky ako napr. mlieko, jogurty, tvaroh, syry,

    mlieko-a-mliecne-vyrobky.jpg

  • vajcia, pričom najlepšie je jesť len vaječný bielok.

    vajicia.jpg

2. Proteín rastlinného pôvodu 

– nazýva sa aj neplnohodnotný proteín, pretože nezahŕňa všetky esenciálne aminokyseliny. Je preto potrebné ich dopĺňať vhodnou kombináciou ako napríklad obilniny, semená a orechy sa dopĺňajú šošovicou, hrachom, fazuľou. Výnimkou je však sója (patrí medzi strukoviny), ktorá je ako jediná plnohodnotným proteínom rastlinného pôvodu. Výhodou však je, že je ľahšie stráviteľný a obsahuje aj veľa vitamínov, minerálov a iných živín.

Medzi rastlinné zdroje proteínu patria:

- strukoviny ako napr. šošovica, fazuľa, hrach, cícer, sója,

strukoviny.jpg

- obilniny ako napr. jačmeň, ovos, pšenica, proso, pohánka,

obilniny.jpg

- orechy ako napr. lieskové orechy, para orechy, kešu orechy, mandle.

orechy.jpg

V malom množstve sa proteín nachádza aj v ryži, cestovinách, zemiakoch či pečive.